Professorship for Human-Computer Interaction and Usable Safety Engineering
The ubiquity of computers and our interaction with them has a significant impact on our lives and our safety. Safety includes the protection of health, life, society, and the environment.
At the workgroup of Human-Computer Interaction and Usable Safety Engineering we deal with the conception, design, and development of digital systems, especially in safety-critical areas.
The central guiding question is: How does the design of technical systems influence safety regarding work, health, life, society, and the environment? The users of such systems are an integral part of the development process and are the focus of our research interest.
From a technical perspective, we are particularly interested in modern networked systems and AI-based applications. In this area of application, a broad field of research is of interest. For example, we study the impact of social media on opinion formation and the spread of disinformation online, as well as its impact on the safety of democracy, society, and health. Issues of social media design and the formulation of communication protocols and their interfaces can have a massive impact on prominent content and its effects on individuals and society.
On the other hand, we study the impact of decision support systems and recommendation systems in safety-critical systems (health, eHealth, public sector, BOS). Here, we primarily address issues of decision autonomy, privacy, and user-adaptive information representation. We seek to understand how different trade-offs between different goal criteria affect acceptance depending on the diversity of users.
The central approach is a multi-method approach that combines methods from computer science and the social sciences. Thus, methods of human-computer interaction (e.g., user-centered design, participatory design, walkthroughs, heuristic evaluation) are combined with methods of psychology (e.g., qualitative and quantitative empirical social research, acceptance research, conjoint methods, structural equation modeling) and with methods of socioinformatics (e.g., agent-based modeling, system dynamics modeling, computational social network analysis) to find suitable answers to the increasingly complex questions of real-world requirements.
Usable Safety & Security
Usable Safety & Security
User diversity
User diversity
Automation, Assistance & Cooperation
Automation, Assistance & Cooperation
eHealth & eCare
eHealth & eCare
Human-Centered Artificial Intelligence (HCAI)
Human-Centered Artificial Intelligence (HCAI)
Informationsvisualisierung
Informationsvisualisierung
Komplexe Systeme
Komplexe Systeme
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Aufbau einer Laborumgebung für die Simulation und Untersuchungen von Leitstellen zur Durchführung kontrollierter Verhaltensstudien
(Bachelor Thesis, advertised)
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User Interfaces für Systeme zur Unterstützung bei komplexen Entscheidungen
(Master Thesis, advertised)
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Themen bei der HCI-USE Gruppe
(Bachelor Thesis, advertised)
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DX-Verbesserung der IMIS-Webseitenarchitektur im Vergleich zum aktuellen Drupal-System
(Bachelor Thesis, current)
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Entwicklung einer realitätsnahen Leitstellen-Simulationssoftware zur Durchführung kontrollierter Verhaltensstudien
(Master Thesis, current)
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Erklärbare Künstliche Intelligenz (XAI) in der Computer Vision: Eine systematische Literaturübersicht und Integration in eine simulierte Umgebung zur Analyse von Drohnenbildern
(Master Thesis, current)
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Welchen Einfluss hat die Veränderung der Risikowahrnehmung bei der Ausbreitung von Infektionskrankheiten in Agentenbasierten sozialen Netzwerken?
(Bachelor Thesis, current)
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Nutzerzentrierte Entwicklung und Evaluierung eines Tools zur Wiederverwendung von Fragengruppen in LimeSurvey
(Bachelor Thesis, current)
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Analyse der Auswirkungen der Darstellungsart von textbasierten KI-Ausgaben auf Leseverständnis und Lesefluss
(Bachelor Thesis, current)
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Analyse des Einflusses eines Tutorials auf die Usability einer Website für Wissenschaftskommunikation
(Bachelor Thesis, current)
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Integration des CODA-Modells und des Schelling-Modells zur Untersuchung von Polarisierung im öffentlichen Diskurs
(Bachelor Thesis, current)
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DX-Steigerung bei der Evaluation von Barrierefreiheit im Web
(Bachelor Thesis, 2024)
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Benutzerzentrierte Gestaltung einer Anwendung zur automatischen Datenerfassung für Ausweisdokumente
(Bachelor Thesis, 2024)
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Entwicklung einer Webanwendung für Publikationen des IMIS unter Berücksichtigung von Barrierefreiheit
(Master Thesis, 2024)
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Nutzerzentrierte Exploration von multimodaler Blickinteraktion mit holografischen Interfaces im automobilen Kontext
(Master Thesis, 2024)
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Entwicklung eines Gebrauchstauglichen User Interfaces für die Initiativen in LiquidFeedback
(Bachelor Thesis, 2023)
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Implementierung und Analyse diverser Visualisierungen von Wetterdaten innerhalb der Dräger Smart Rescue Anwendung unter Berücksichtigung der Situation Awareness
(Master Thesis, 2023)
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Gamification als Alternative zur Aufwandsentschädigung in spieltheoretischen Experimenten zum Thema Sozialverhalten
(Bachelor Thesis, 2023)
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Entwicklung einer webbasierten Experimentaloberfläche für Verhaltensstudien mit Leitstellendisponent:innen
(Master Thesis, 2023)
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Design und Implementierung von Discrete-Choice-Experimenten für die Bewertung der Akzeptanz von Pandemiekontrollmaßnahmen
(Bachelor Thesis, 2023)
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Die Bedeutung von Subjective Information Processing Awareness (SIPA) und Affinity for Technology Interaction (ATI) für das objektive Verständnis der Corona-Warn-App (CWA)
(Bachelor Thesis, 2023)
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Die Auswirkung von Unsicherheitsvisualisierungen auf die Beurteilung von Pandemie-Modellierungen
(Bachelor Thesis, 2022)